Tietoa tapahtumasta

Puhujat ja ohjelma

Tällä sivulla voit tutustua tarkemmin sekä puhujiin että pidettäviin esityksiin ja workshoppeihin. Suluissa on mainittu henkilön IRC-nick ja/tai demoscenehandle.

Antti Hirvonen (firebug)

Hei! Olen Antti, Aaltolainen mediatekniikan opiskelija sekä pitkäaikainen DOTin hallitusaktiivi. Tykkään koodata kaikenlaista, erityisesti grafiikkaa ja webbijuttuja, sekä järjestää näihin liittyviä tapahtumia (Graffathon on kolmas tapahtuma jota olen organisoimassa). Julkaisemani demotuotokset löydät Pouetista.

Raketteja ja kuulaskeutujia

Esityksessä esitellään eräs musiikin ja visuaalien synkkaamisen aputyökalu (GNU Rocket) sekä kirjasto, jonka avulla työkalun voi helposti ottaa käyttöön myös Processingissa.

Shaderit ja Processing

Shaderit ovat nykyaikaisen tietokonegrafiikan yksi tärkeimmistä kulmakivistä. Esityksessä tutustutaan hiukan yksinkertaistaen GPU:n grafiikkapipelineen, käydään läpi vertex ja pixel shaderien toimintaa sekä näytetään, kuinka näitä voi käyttää Processingissa.

Otso Jylhä (OJ)

Moro! Olen Otso Jylhä, tietotekniikan opiskelija Espoosta. Pienestä pitäen olen harrastanut tietokoneella piirtämistä ja mallintamista. Joitain tekeleitä löytyy osoitteesta http://otsojylha.carbonmade.com/.

Aloittelijan Blender-workshop

Tutustutaan Blenderiin. Ota mukaan tietokone ja hiiri sekä asenna etukäteen Blender 2.70. Numpad suositeltava muttei pakollinen – erillinen näppäimistö & hiiri kannattaa siis ottaa mukaan jos mahdollista, sillä nämä helpottavat mallintamista huomattavasti.

Pekka Väänänen (cce)

Tykkään ohjelmoida grafiikkaa ja tehdä musiikkia tietokoneella. Vaikutan myös Peisik-skenegroupissa. http://peisik.untergrund.net/ https://twitter.com/seecce

Kilpikonnien ja tietokonegrafiikan salattu yhteys

Esityksessä esitellään nopeasti kilpikonnagrafiikan historiaa (Logo, QBasic), toteutetaan yksinkertainen fraktaali Processingilla animaatioiden kera sekä yleistetään kilpikonnagrafiikka 3D-avaruuteen (fixed function matriisipino).

Konsta Hölttä (sooda)

Olen pitkäaikainen DOTin hallitusaktiivi ja koodaan kaikkea grafiikasta bitinnypläykseen. http://sooda.dy.fi

Äänen spektrianalyysi graffaefektinä

FFT:n (Fast Fourier Transform) perusteet ja sen käyttö Processingilla tyylikkäiden synkkaysefektien aikaansaamiseksi.

Martti Nurmikari (Preacher)

Olen seurannut demosceneä 90-luvun puolivälistä ja tähän saakka olen ollut mukana yli 50 demoprojektissa niin PC:llä kuin Commodore 64:llakin. Ensimmäinen julkaistu demoni täyttää tänä kesänä 15 vuotta. Tekeleitäni löytyy mm. tämän linkin takaa.

Johdatus demoskeneen

Esityksessä käydään läpi demoscenen historiaa, konventioita, estetiikkaa ja perustekniikoita sekä tietysti katsotaan muutama mielenkiintoinen demo vuosien varrelta.

Taru Simonen (Kitai)

Moikka! Olen demoskenen ja pelien parissa puuhasteleva neiti Espoosta. Järjestän sunnuntaisin demojen harrastamista tukevaa kerhoa Sörnäisten Pelitalolla. Tuu mukaan!

2D-efektejä pixelshaderilla

Esityksessä esitellään Shadertoy-työkalu sekä tehdään livenä yksinkertaisia 2D-efektejä. Lisäksi annetaan valmis pohja, miten efektejä voi jatkokehittää ja käyttää omassa demossa.

Pauli Kemppinen (msqrt)

Olen Pauli.

Demokoodauksen perusteita

Esityksessä käydään läpi hyvin pintapuolisesti demoskeneä sekä autetaan kaikki alkuun Processing-demokoodauksessa!

Petteri Koivumäki (Pete_K)

Koodaus, graffa ja pelit ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Olen pitkäaikainen demoscenen seuraaja ja entinen DOTin hallitusaktiivi.

Post-processing – make it shine!

Ovatko termit HDR, bloom, SSAO, blur tai DOF sinulle täyttä hepreaa? Esitelmässä käydään läpi joidenkin yleisimpien jälkikäsittelyefektien teoriaa ja tutustutaan käytännön implementaatioihin. Lisäksi tehdään demolle ruumiinavaus RenderDoc-työkalun avulla ja selvitetään miten ne partyjen voittajademot on viimeistelty.